Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rijksmuseum verwerft twee Aziatische rolschilderingen op TEFAF

Taco Dibbits: Wat deze tweeling-schilderingen bijzonder maken is dat de overdracht van artistieke kennis van China naar Japan nauwelijks beter kan worden weergegeven dan met deze twee werken.

De twee werken demonstreren het belang van kopiëren in de Oost-Aziatische schilderkunst. Bovendien duidt het ook op de Chinese invloed op het Japanse schilderij als inspiratiebron. Het Chinese origineel werd geschilderd door de professionele schilder Xu Yanghong. De Japanse kopie werd gemaakt door Tani Buncho, een van de beroemdste meesters in de Japanse schilderkunst aan het einde van de 18e tot de 19e eeuw. Het is heel ongebruikelijk dat een grote Japanse meester zich laat inspireren door een relatief onbekende Chinese schilder.

Populair onderwerp

Honderd kinderen was een populair onderwerp in de Chinese kunst en de Japanse kunst. De kinderen worden zowel spelend afgebeeld als ook lezend en schrijvend of terwijl ze kalligraferen of muziek maken. Het symboliseert de wens van ouders om veel kinderen te krijgen en dat die kinderen succesvol zullen zijn in wat ze doen. De twee rollen sluiten aan bij andere werken uit onze collectie met hetzelfde thema. Samen tonen ze een geheel andere schildertraditie van Oost-Azië dan de Europese schildertraditie. De twee werken zijn een grote versterking voor onze collectie Japanse en Chinese schilderkunst.

Molkenboer

Ook heeft het Rijksmuseum een bijzondere schenking gekregen van een werk dat is aangekocht op TEFAF. Het betreft een zelfportret van Antoon Hendricus Johannes Molkenboer (1872-1960) uit 1896. Molkenboer schilderde zichzelf als een zelfbewuste jonge schilder die brak met de Romantische traditie. Het werk is een voorbode van realistische kunstenaars als Charley Toorop en Dik Ket. Molkenboer werd opgeleid aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers in Amsterdam, die zijn vader had opgericht. Dat is de voorloper van de Teekenschool van het Rijksmuseum en was destijds gehuisvest in een van de vleugels van het hoofdgebouw. Het zelfportret van Molkenboer is geschonken door Helen en Lorenz van der Meij.

Tempel

Daarnaast heeft het Rijksmuseum een monumentale prent van Francois-Philippe Charpentier (1734-1817) verworven. Het betreft een aquatint van de Tempel van Salomon in Jeruzalem uit 1766, waarvan maar één exemplaar bekend is. Aquatint is een speciale etstechniek waarbij geen lijnen maar vlakken ontstaan, wat het effect van waterverf geeft. Charpentier was de eerste die deze techniek gebruikte. Dit werk is verworven met steun van het Waller-Fonds. De mooiste aankopen die het Waller-Fonds de afgelopen tien jaar mogelijk heeft gemaakt zijn op dit moment te zien in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum. Deze prent zal binnenkort op deze tentoonstelling te zien zijn.

Onmisbare steun

Het Rijksmuseum verbindt mensen, kunst en geschiedenis. Het Rijksmuseum beheert, conserveert, restaureert, onderzoekt, verzamelt, publiceert en presenteert de nationale collectie. Schenkingen en nalatenschappen van particulieren, fondsen, (familie)stichtingen, de overheid en het bedrijfsleven zijn daarbij essentieel. Het Rijksmuseum is dankbaar voor elke vorm van steun.

Rijksmuseum verwerft twee Aziatische rolschilderingen op TEFAF

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Meer berichten over , ,

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit de wereld van Goede Doelen en de meest recente vacatures voor professionals, vrijwilligers en stagiaires? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief

Fondsen.org BV - Alles over Goede Doelen - Strandplevier 23 - 2201 XJ - Noordwijk - 085 2007072 - informatie@fondsen.org - KvK 34160633

© 1996 - 2020 All rights reserved Fondsen.org BV