Het ruim 8 m² grote olieverf schilderij ‘De maasmond bij Den Briel’ (1633) van Adam Willarts kwam in de lockdownweek vanuit een Boijmans kunstopslag aan bij het Maritiem Museum in Rotterdam.
Het vijf eeuwen oude kunstwerk is ruim zes meters omhoog getakeld en is vanaf het moment dat het museum weer open mag, te zien in de Boijmans bij de Buren tentoonstelling: Maritieme Meesterwerken.
Maritieme Meesterwerken
In de gloednieuwe tentoonstelling Maritieme Meesterwerken, die op 12 februari opent in het Maritiem Museum Rotterdam, wordt aan de hand van ongeveer zeventig werken hetverhaal verteld van de scheepvaart en havens en de mensen die daarin leven in zes eeuwen kunst. De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen en die van het Maritiem Museum Rotterdam versmelten en tonen nieuwe dwarsverbanden. Dankzij een combinatie van onder meer schilderijen, tekeningen, glaswerk en scheepsmodellen vloeien de kunstgeschiedenis en de maritieme geschiedenis samen. Oude werken van Jeroen Bosch, Ludolf Bakhuizen, Hendrik Avercamp, Jozef Israëls, Claude Monet en Paul Signac ontmoeten moderne werken van Guido van de Werve, Sasja Hagens en Dolf Henkes. Een deel van de tentoonstelling bestaat uit een collectie prenten en een groot aantal penschilderijen van Willem van de Velde de Oude. De tentoonstelling is het sluitstuk (de elfde in de serie) van het Boijmans bij de Buren project, waarbij met genereuze ondersteuning van de Stichting Droom en Daad de collectie van Boijmans zichtbaar wordt gehouden tijdens de renovatie en vernieuwing van het museumgebouw. Lees hier meer over de tentoonstelling ‘Maritieme Meesterwerken’
Verrassende samenwerking
“De combinatie van de twee collecties maakt deze tentoonstelling uniek”, zegt directeur Bert Boer van het Maritiem Museum Rotterdam. “Zes eeuwen maritieme kunst komen samen op exact de plek waar de Rotterdamse haven in de 17e eeuw begon, de Leuvehaven.” Een werk dat dit bijzonder mooi illustreert, is De haven van Rotterdam van Paul Signac uit de collectie van Boijmans. Dat schilderij maakte hij ruim een eeuw geleden op steenworp afstand van de Leuvehaven en het Maritiem Museum, waar het vanaf februari te zien is. Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen voegt daaraan toe: “De combinatie Maritiem en Boijmans is bijzonder want beide musea verzamelen vanuit een ander standpunt. Boijmans koopt zeestukken altijd gebaseerd op de artistieke kwaliteit, het Maritiem verzamelt op basis van thema’s en vanuit historisch oogpunt. De combinatie van beide levert een verbluffend mooie, unieke expositie op.”