Feestelijke viering 150 jaar Rode Kruis in Ridderzaal

Posted in:

Koning Willem-Alexander en Prinses Margriet aanwezig

Het Nederlandse Rode Kruis viert op maandagmiddag 8 mei zijn 150-jarige bestaan in de Ridderzaal in aanwezigheid van Zijne Majesteit de Koning en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet der Nederlanden. Koning Willem-Alexander zal dan het eerste exemplaar van het jubileumboek ‘Hier om te Helpen’ in ontvangst nemen. Diplomate Sigrid Kaag zal tijdens de viering de Henry-Dunantlezing uitspreken. Aanwezig zijn 450 genodigden, onder wie veel vrijwilligers van het Rode Kruis.

De feestelijke bijeenkomst in de Ridderzaal staat in het teken van 150-jaar Nederlandse Rode Kruis. De geschiedenis over de Nederlandse hulporganisatie is pakkend opgeschreven door schrijvers Ad van Liempt en Margot van Kooten in het jubileumboek ‘Hier om te Helpen’. Anderhalve eeuw hulpverlening komt in dit boek voorbij middels persoonlijke verhalen van zeer betrokken hulpverleners uit het verleden. Het eerste exemplaar van het boek wordt tijdens de viering aan koning Willem-Alexander aangeboden.

Internationale Rode Kruisdag
Sigrid Kaag zal tijdens de viering in de Ridderzaal de Henry Dunantlezing uitspreken. De Nederlandse Kaag is Speciaal Gezant voor de Verenigde Naties in Libanon, waar het Rode Kruis actief is. Eerder coördineerde zij namens de VN de ontmanteling van chemische wapens in Syrië. Het is de derde keer dat de Dunantlezing wordt uitgesproken. 8 mei is internationale Rode Kruisdag en de geboortedag van Henry Dunant, de grondlegger van het Rode Kruis.

De Zwitserse bankier Jean Henry Dunant was in 1859 toevallig getuige van een veldslag bij het Italiaanse plaatsje Solferino. Hij verbaasde zich dat niemand zich ontfermde over de 40.000 slachtoffers die zwaar gewond en hulpeloos achterbleven. Dunant kon dit niet aanzien en ging samen met bewoners uit de omgeving helpen. Later schreef hij een boek over zijn ervaringen bij Solferino, waarin hij voorstellen deed dat vrijwillige hulpverenigingen moesten worden opgericht om gewonden te verzorgen.

30.000 vrijwilligers
In 1863 besloten 16 Europese staten om elk een vereniging van vrijwillige hulpverleners op te richten. Een rood kruis op een wit vlak werd gekozen tot gezamenlijk beeldmerk. De afspraken werden in 1864 vastgelegd in de eerste Conventie van Genève. Hiermee was de basis gelegd voor het Humanitair Oorlogsrecht.

Op 19 juli 1867 tekende Koning Willem III in Apeldoorn een Koninklijk Besluit tot oprichting van Het Nederlandse Rode Kruis. Dat was vier jaar na de oprichting van het Internationale Rode Kruis. Sinds het initiatief van Dunant is het Rode Kruis uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie met meer dan 17 miljoen vrijwillige hulpverleners. In Nederland staan bijna 30.000 vrijwilligers klaar om hulp te verlenen aan mensen in een crisissituatie, EHBO te verlenen bij evenementen, mensen te helpen zelfredzamer te worden en de regels van het humanitair oorlogsrecht te verspreiden. Ook wordt vanuit Nederland jaarlijks intensief hulp geboden aan slachtoffers in ramp- en conflictgebieden. Een netwerk van bijna 40.000 mensen, Ready2Helpers, is opgebouwd om te kunnen helpen bij grotere crisissituaties in Nederland. Het Ready2Help netwerk werd onder meer ingezet bij de vluchtelingenopvang in 2015 en is sinds haar oprichting in 2014 al meer dan 200 keer in actie gekomen.

Nauwe band met het Koninklijk Huis
Het Nederlandse Rode Kruis heeft sinds zijn oprichting een nauwe band met het Koninklijk Huis. Zo waren Prins Hendrik en Koningin Juliana voorzitter van de noodhulporganisatie. Prinses Margriet is sinds 1966 nauw betrokken bij het werk van het Rode Kruis, de laatste jaren als erevoorzitter.

De bijeenkomst in de Ridderzaal wordt om 16 uur live uitgezonden door de NOS op NPO1. ‘s Avonds wordt op NPO2 om 20.30 uur de NOS-documentaire ‘ “Wij zijn allen broeders” – 150 jaar Nederlandse Rode Kruis’ uitgezonden.

Change this in Theme Options